Geen taal, rekenen en spelling

Peter Van de VeldeNieuwsberichten

“Zijn er in de klas kinderen die dom zijn?” Dat was 1 van de eerste vragen die wij in de kring hebben gesteld. Daar konden de kinderen even over nadenken en aan het einde van de dag konden ze daar antwoord op geven. Het was afgelopen maandag een andere dag dan anders. De 2 juffen waren op school, we hebben niet gerekend, hebben geen spelling gedaan, hebben geen taal gedaan. We hebben vooral ‘kanjertraining’ en een klein stukje ‘Wonderlijk gemaakt’ gedaan. Bij binnenkomst moesten de kinderen in een hartje 5 dingen opschrijven waar ze goed in zijn of wat hun bijzonder maakt. Daarna hebben we dat van een aantal kinderen besproken, maar er waren nog veel meer dingen op te noemen waar zij goed in zijn. In de kring lieten we een papiertje rond gaan. Iedereen mocht wat lelijks zeggen tegen het papiertje en verkreukelen. Daarna ging die weer de kring rond en zeiden we sorry. Bij elke sorry maakte we het papiertje weer recht. Maar helemaal mooi glad kregen we het niet meer. Dat gebeurt er soms ook met ons als iemand iets lelijks doet tegen een ander. We hebben bijvoorbeeld ook ervaren hoe het is om dyslexie te hebben. Ben je dan dom? Daarna hebben we weer complimententekeningen gemaakt en zijn we met onze rode en roze kleren, de kleuren van de liefde, op de foto gegaan. Aan het einde van de dag hebben we nogmaals gevraagd of er kinderen dom zijn in de klas. “Nee, maar we zijn wel allemaal anders.” In de Bijbel staat: ‘Jij bent zo kostbaar, zo waardevol, en ik hou zoveel van je dat Ik de mensheid geef in ruil voor jou.’- Jesaja 43:4. En ‘Wij hebben lief omdat God ons eerst heeft liefgehad.’- 1 Johannes 4:19. Het was een mooie dag met elkaar.